انرژی های تجدید پذیر

انرژی های تجدید پذیر

معرفی انواع سیستم های سبز
انرژی های تجدید پذیر

انرژی های تجدید پذیر

معرفی انواع سیستم های سبز

شمارش معکوس مرگ تجدیدپذیرها به صدا درآمد

شمارش معکوس مرگ تجدیدپذیرها به صدا درآمد

اخبار renewable-energy

باوجود اینکه براساس ماده ۵ قانون حمایت از صنعت برق، مبلغی تحت عنوان عوارض برق از مشترکان در راستای توسعه تجدیدپذیرها و برق‌رسانی روستایی اخذ می‌شود و به موجب قانون باید ۱۰۰ درصد آن صرفا در این دو حوزه هزینه شود، اما به گفته سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر، سازمان برنامه و بودجه اجرای کامل آن را محقق نکرده و بخشی از این مبلغ را بابت هزینه‌های جاری دولت هزینه می‌کند که همین مساله موجب کند شدن توسعه تجدیدپذیرها شده است.

درشرایط فعلی ۴۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور  به بهره‌برداری رسیده و ۷۰۰ مگاوات دیگر نیز در حال احداث است که عملیات احداث آنها شروع شده و بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برخی از آنها تا پایان امسال و بخش دیگر از آن در شش ماهه اول سال آینده و باقی‌مانده تا اواخر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که باید گفت طبق برآوردهای صورت گرفته در انرژی‌های تجدیدپذیر به ظرفیت بالای ۱۱۰۰ مگاوات خواهیم رسید و این عدد نیز در همان تعهد سازمان انرژی های نو برای اولین سال قانون برنامه ششم است.

البته این برنامه‌ریزی‌ها در شرایطی است که براساس متولیان انرژی‌های تجدیدپذیر، به نظر می‌رسد سازمان برنامه و بودجه بنای همکاری با تجدیدپذیرها را ندارد و طبق گفته های صادق‌زاده، مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر نگرانی‌هایی به وجود آمده که احتمالا تجدیدپذیرها در سال‌های آینده دچار رکود خواهند شد، که آن م ناشی از برخورد اشتباه سازمان برنامه و بودجه با تجدیدپذیرها است که متاسفانه تاکنون علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته اتفاق  خاصی صورت نگرفته است.

به گفته وی، این مساله موجب شد تا نا امیدی‌هایی برای بخش خصوصی پیش آید چراکه این حوزه بیش از سه ماه است که پول برق خود را دریافت نکرده و حتی برخی از سرمایه گذاران نیز از ادامه مسیر منصرف شدند و اعلام خسارت کردند و باید صراحتا اعلام کرد که این مسائل زنگ هشدار ادامه فعالیت تجدیدپذیرها را به صدا درآورده است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر تصریح کرد:حتی برای بهبود شرایط سازمان سرمایه‌ گذاری خارجی، معاون وزیر اقتصاد کمیسیون انرژی مجلس، ریاست شورای اسلامی نسبت به این مساله اعتراض کردند، اما این راه نیز متاسفانه کارساز نبود.

صادق زاده با بیان اینکه  از مجموع ۱۱۰۰ میلیارد تومان اعتباری که قانون برای این کار در نظر گرفته تا کنون  حدود ۸۰۰ میلیارد تومان آن از مشترکان اخذ شده اما تنها ۲۸۰ میلیارد تومان از سوی سازمان برنامه برای این دو موضوع اختصاص یافته است، گفته است: مابقی صرف امور دیگری شد که طبق قانون تخلف به حساب می‌آید و نباید این کار صورت می‌گرفت. وی تاکید کرد: به اعتقاد من این امر نشان‌دهنده این است که کارشکنی بسیار جدی در زمینه توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال وقوع است که این مساله روند توسعه تجدیدپذیرها را کند کرده، این اقدام سازمان برنامه و بودجه بزرگترین ضربه را به تجدیدپذیرها زد. اگرچه هنوز تجدیدپذیرها نمرده‌اند، اما با ادامه این روال که به نظر می‌رسد قرار است این شرایط ادامه داشته باشد، قطعا شاهد مرگ تجدیدپذیرها در سال آینده خواهیم بود.

به گفته مدیرعامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر اگر این پول به نام تجدیدپذیرها از مردم اخذ می‌شود، حرام شرعی است که در جایی دیگر هزینه شود چراکه این پول از مردم به این نام گرفته می‌شود و اگر نتوانیم پولی را که مردم اختصاصا برای تجدیدپذیرها پرداخت کرده‌اند در این امر هزینه کنیم هیچ منبع دیگری برای تجدیدپذیرها پیدا نخواهد شد لذا با این شرایط قطعا تجدیدپذیرها تعطیل خواهند شد.

البته در این میان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تجدید پذیرها اعلام آمادگی کرده تا جایی که بر اساس گفته‌های اسدالله قره‌خانی، سخنگوی کمیسیون انرژی برای این‌که بتوانیم تمام عوارضی را که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد و برای این مهم اهرم‌های نظارتی را در نظر گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: سال گذشته بر اساس قانون مصوب شده ۱۲۵۰ میلیارد تومان دریافتی از کل کشور صورت گرفت که برای هر کیلووات ساعت مصرف برق ۵۰ ریال عوارض در نظر گرفته شد، اما امسال یک تفاوت صورت گرفت به گونه‌ای که این مبلغ به ۸ درصد مبلغ برق مصرفی صرفا در راستای حمایت از انرژی‌های نو ارتقاء یافت.

قره‌خانی با اشاره به اقدام سازمان برنامه و بودجه در عدم تخصیص کامل این مبالغ به انرژی‌های تجدیدپذیر، اظهار کرد: متاسفانه مبالغی که برای حمایت از تجدیدپذیرها در قبوض مشترکان لحاظ شده توسط سازمان برنامه و بودجه در جای دیگری هزینه می‌شود، اما با حمایت مجلس شورای اسلامی توانستیم ۳۰۰ میلیارد تومان دریافت کنیم، ما قائل به این هستیم که کل مبالغ در دو حوزه تجدیدپذیرها و توسعه برق‌رسانی روستایی هزینه شود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که اگر دولت در قسمت‌های دیگری با مشکل مالی روبه‌رو است باید این مبلغ را از بخش‌های دیگر تامین کند، گفت: در همین راستا در سال آینده مجلس شورای اسلامی نظارت جدی‌تری را بر این مساله خواهد داشت، البته امسال نیز چندین مرتبه به سازمان برنامه و بودجه تذکر داده‌ایم که همین باعث شد بخشی از آن مبلغ پرداخت شود و امیدواریم در مدت باقی بتوانیم کل مبلغ را اخذ کنیم.

قره‌خانی در پاسخ به این سوال که اگر دولت تا آخر سال این مبالغ را پرداخت نکرد مجلس چه اقداماتی را در نظر دارد، گفت: قطعا مجلس اهرم‌های نظارتی متفاوتی از جمله سوال و پرسش، تذکر و دعوت به کمیسیون را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار داده است، لذا هدف ما این است که نگذاریم بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با مشکل مواجه شود.

در مجموع باید گفت که علی رغم وجود پتانسیل‌های بالا در حوزه تجدیدپذیرها به این انرژی توجه چندانی نمی شود و این در شرایطی است که نه تنها در ایران بلکه در کشورهای خارجی نیز سرمایه‌گذاران زیادی تمایل به سرمایه گذاری در این حوزه دارند و در شرایطی که نگاه دولت به تچجدیدپذیرها تغییر یابد می‌توانیم شاهد توسعه چشمگیر این انرژی باشیم.

https://t.me/greenenergy_ir

برگرفته از سایت:

http://www.iranenergy.news/news/renewable-energy/93889

منابع انرژی آینده چه شکلی هستند؟

منابع انرژی آینده چه شکلی هستند؟

وقتی کشورها به دنبال منابع انرژی تاب‌آور هستند، و سبک زندگی پایدارتر می‌شود، انرژی مورد نیاز این زندگی هم از منابع عجیب تامین می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» در سال ۲۰۱۱،‌ وقتی اعلام شد که شرکت ورسستر برای گرم کردن آب یک استخر از گرمای اضافی یک کوره جسد سوزی استفاده کرده است،‌ خشم عمومی برانگیخته شد.

حرارت کوره‌های جسد‌سوزی تا ۸۰۰ درجه سانتی‌گراد هم می‌رسد و تمام این حرارت به محیط تخلیه می‌شود. شرکتی تصمیم گرفت تا بخشی از این حرارت را برای گرم کردن آب استخر استفاده نمایند. این کار باعث کاهش ۱۵ هزار پوند هزینه شرکت در سال می‌شد. اما گردانندگان مراسم تشیع اعلام کردند این کار «ترسناک» و «عجیب» است.

مخالفان گفتند این کار توهین به سکنه این منطقه است. اما این پروژه ادامه یافت و این شرکت به عنوان اولین شرکتی شناخته شد که از انرژی پاک برای برنامه‌های خود استفاده می‌کند و موفق به دریافت جایزه سیب سبز شد.

این شرکت تنها شرکتی نیست که به دنبال انرژی‌های تجدیدپذیر جایگزین است. در لندن ۵۰۰ خانه وجود دارد که از حرارت حاصل از حرکت قطارها در متروی لندن استفاده می‌کنند.

استفاده از حرارت بدن برای گرم کردن خانه‌ها

خطوط راه‌آهن استکهلم یک قدم پیش رفته و سیستم تهویه ایستگاه‌ها گرمای بدن ۲۵۰ هزار مسافر روزانه این ایستگاه و نیز مراجعین فروشگاه‌ها و رستوران‌ها را نیز بازچرخش می‌کند.

جاهای دیگری هم وجود دارند که از گرمای بدن برای گرم کردن ساختمان‌ها استفاده می‌کنند اما موفقیت استکهلم در این است که از این حرارت برای برق رسانی به یک ساختمان کاملا مجزا استفاده می‌کند، ساختمانی ۱۳ طبقه با ۹۰ متر فاصله از ایستگاه.

این منبع انرژی باعث شده است ساختمان مذکور ۲۰ درصد در هزینه‌های سالانه انرژی مورد نیاز خود صرفه‌جویی کند و از سویی هزینه‌های نصب و تعمیرات هم نداشته باشد.

قهوه، منبع جدید انرژی

شاید اسم انرژی بیودیزل به گوش همه خورده باشد اما بیو بین Bio Bean اصطلاح جدیدی است. شرکتی که دانشجویان آرشیتکت راه‌اندازی کرده‌اند، از زائدات قهوه برق تولید می‌کند.

معمولا کافی‌شاپ‌ها روزانه ۱۰ کیلوگرم زائدات قهوه را دور می‌ریزند. آرتور کِی، موسس این شرکت، می‌گوید استحصال انرژی از زائدات قهوه مزایای اکولوژیکی و اقتصادی دارد. قهوه به شدت گرمازاست، یعنی با حرارت بسیار بالا می‌سوزد.

این شرکت انواع مختلفی محصول تولید می‌کند که می‌تواند سوخت ایده‌آل جایگزینی به حساب بیایند.

از قهوه برای تولید بیودیزل هم استفاده می‌شود. در حالی که اگر زائدات قهوه دفن شوند، شکست و تجزیه این زائدات باعث تولید متان می‌شود که این خود یک گاز گلخانه‌ای است که ۲۸ بار خطرناک‌تر از متان است.

دریاچه‌های در حال انفجار و جلبک‌ها

در آفریقا، ذخایر زیرزمینی وسیع متان که حاصل فعالیت‌های آتش‌فشانی است باعث شده‌اند که پدیده‌ای به نام «دریاچه‌های در حال انفجار» به وجود بیایند.

در روآندا یکی از همین دریاچه‌ها به نام دریاچه کیویو یا دریاچه قاتل وجود دارد که بخشی از گاز آن برای تولید برق استحصال شده است.

اما درحالی که به نظر می‌رسد هیچ کدام از این تکنولوژی‌ها به عنوان جایگزین مستقیم سوخت‌های فسیلی مطرح نیستند، امیدهای زیادی برای استحصال انرژی از جلبک‌ها وجود دارد تا بلکه این مواد طبیعی به عنوان یکی از منابع بزرگ انرژی‌های تجدیدپذیر مطرح شوند.

جلبک‌ها می‌توانند سوختی ایده‌آل باشند. این مواد بیشتر از ذرت یا شکر حرارت تولید می‌کنند، رشد جلبک به خوبی باعث بازچرخش CO2 می‌شود، مثل ذرت نیاز به مناطق وسیع و زمین‌ها کشاورزی بزرگ ندارد و می‌توان با آبی با کیفیت بسیار پایین هم این گیاهان را رشد داد. از طرفی این خاصیت آخری باعث شده است بتوان از جلبک‌ها به عنوان تصفیه کننده آب هم استفاد کرد.

مرکز تحقیقات محیط زیست و انرژی هم می‌گوید که جلبک‌ها می‌توانند بسیار کاراتر از دیگر محصولاتی گیاهی باشند که برای تولید بیوسوخت کشت می‌شوند.

محققان می‌گویند برعکس دیگر دانه‌های روغنی که در هر ایکر ۱۰ تا ۱۰۰ گالن روغن تولید می‌کنند، جلبک‌ها تولیدکنندگان میلیونی روغن هستند و قادرند هزار تا ۵ هزار گالن روغن در هر ایکر تولید نمایند.

در حالی که اقتصاد مزارع جلبک بسیار تاب‌آور است و سازمان بیومس جلبکی معتقد است روغن حاصل از جلبک به زودی خواهد توانست با سوخت‌های فسیلی برپایه نفت رقابت کند.

آن‌طور که وزارت انرژی ایالات متحده گفته است، جلبک‌ها قادرند ۶۰ برابر سوخت بیشتری از دیگر مزارع تولید گیاهان بیوسوخت تولید نمایند .

بنابراین چرا جلبک نتواند به عنوان منبع انرژی در آینده مطرح باشد؟

رییس اکسون‌موبیل و وزیر امور خارجه کنونی ایالات متحده، رکس تیلرسون سال گذشته گفته بود که ۲۵ سال زمان لازم است که سوخت جلبک بتواند به صورت تجاری در دسترس عموم باشد، اما اکسون موبیل از سال ۲۰۰۹، حدود ۶۰۰ میلیون دلار بر روی این تکنولوژی سرمایه‌گذاری کرده است.

اولین بار ساختمان‌هایی که انرژی‌ آنها با جلبک تامین می‌شد در سال ۲۰۱۳ و در هامبورگ ساخته شدند. ساختمانی با ۲۰۰ متر مربع مساحت حاوی بیوراکتورهای نوری در نمای ساختمان.

این پنل‌های جلبکی، حاوی ریزجلبک‌هایی هستند که حرارت و بیومس تولید می‌کنند و برق مورد نیاز ساختمان را تامین می‌کنند.

این بیوراکتورها هم انرژی تجدیدپذیر برای ساختمان فرآهم می‌کنند هم سایه برای خنک کردن ساختمان و از سویی نمای زیبایی هم به ساختمان می‌دهند.

طوفان‌های خورشیدی

اخیرا منابع انرژی بادی و خورشیدی پیشرفت‌های چشم‌گیری یافته‌اند و تولید این نوع انرژی ارزان‌تر هم شده است.

اما دانشمندان در حال بررسی توسعه استفاده از «باد خورشیدی» هستند، جریان پلاسمایی که خورشید ساطح می‌کند و پدیده شفق شمالی یا شفق قطبی را ایجاد می‌کند. باد خورشیدی حاوی الکترون‌ها و فوتون‌هایی است که با سرعت یک میلیون مایل در ساعت از خورشید جدا می‌شوند.

دانشمندانی که برروی این سیستم کار می‌کنند می‌گویند می‌توان یک میلیارد میلیارد گیگاوات یا ۱۰۰ میلیارد برابر انرژی مورد نیاز هم‌اکنون کره زمین را از این طریق به دست آورد اما فعلا کار بسیار سختی است.

https://t.me/greenenergy_ir

برگرفته از سایت:

http://www.iranenergy.news

ساخت سلول خورشیدی با سی دی

ساخت سلول خورشیدی با سی دی

یک تیم از مهندسان دانشگاه Northwestern از دیسک های Blu-ray برای ساخت سلول خورشیدی استفاده کردند و آن را آزمایش کردند. این سلول های خورشیدی نور را به عنوان ورودی به دام می اندازند. این مهندسان لبه های یک دیسک Blu-ray را با استفاده از قیچی برش دادند. سپس دیسک را باز کردند و سطح الگودار دیسک را خارج کردند. آنها پلاستیک سیال را بر روی سطح الگودار ریختند و اجازه دادند تا پلاستیک سفت شود.

در همین حین آنها سلول های خورشیدی خود را در آزمایشگاه ساختند. وقتی پنل ها آماده شد مهندسان پلاستیک الگودار خود را بر روی پنل فشار دادند تا اگو روی پنل اجرا شود. در کنار این پنل های الگو دار، پنل هایی که سطح صافی داشتند و الگو نداشتند را به عنوان گروه کنترل ساختند. روی این دو پنل آزمایش هایی انجام شد و مشخص شد که پنل الگودار بسیار کارامدتر هستند.

در ادامه ویدیو نحوه ساخت سلول خورشیدی با سی دی در خانه را مشاهده میکیند :

https://www.aparat.com/v/Hut47

https://t.me/greenenergy_ir

برگرفته از سایت:

http://anzalweb.ir