انرژی های تجدید پذیر

انرژی های تجدید پذیر

معرفی انواع سیستم های سبز
انرژی های تجدید پذیر

انرژی های تجدید پذیر

معرفی انواع سیستم های سبز

هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی در ایران چقدر است؟

هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی در ایران چقدر است؟

بسیاری از کسانی که قصد خرید یک خودروی جدید و هیبریدی را دارند ممکن است این سوال را از خود بپرسند که هزینه نگهداری و تعویض قطعات این خودروها چقدر است؟ آیا امکان تعویض قطعات الکترونیکی این خودروها وجود دارد؟ اگر امکان تعویض هست، هزینه اش به چه میزان است؟ اما در این بین شاید مهمترین سوالی که برای یک فرد علاقه مند به خرید خودرو هیبریدی پیش بیاید، این است که هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی چقدر خواهد بود؟ در ادامه قصد داریم این مطلب را باز کرده و هزینه مربوط به نگه داری و تعویض باتری های خودروهای هیبریدی را بررسی نماییم.

باتری خودرو هیبریدی

باتری خودرو هیبریدی

اصولا باتری های خودروهای هیبریدی یا از نیکل متال هیدراید و یا از لیتیوم یون تشکیل شده اند. هر دو مدل این باتری ها توانایی خوبی در نگهداری شارژ و انتقال نیرو در خودروهای هیبریدی از خود نشان داده اند. باتری های خودروهای هیبریدی تقریبا شبیه به دیگر باتری های قابل شارژ می باشد اما تنها تفاوتی که دارد این است که یک باتری خودرو هیبریدی باید بتواند توانایی حرکت دادن یک خودرو را با پنج نفر ظرفیت داشته باشد.

طول عمر یک باتری خودرو هیبریدی چقدر است؟

طول عمر باتری های خودروهای هیبریدی معمولا متفاوت است و هر کمپانی تولید کننده این گونه خودروها می کوشند که باتری های با طول عمر بیشتر و شارژ دهی بیشتر ارائه دهند. معمولا طول عمر هر مجموعه باتری خودرو هیبریدی بین ۸ تا ۱۰ سال می باشد که توانایی طی مسافت به میزان ۱۲۰ هزار تا ۱۶۰ هزار کیلومتر را دارا می باشد. پس با این حساب با توجه به این مورد که از زمان ورود این خودروها به خیابان ها مدت زیادی نمی گذرد، نباید چندان نگران هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی خود باشیم.


هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی چقدر است؟

پس از تعاریف اولیه و آشنایی سطحی با باتری های خودروی هیبریدی حال نوبت به پاسخ به این سوال می رسد که هزینه تعویض باتری خودرو هیبریدی چقدر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت متاسفانه این هزینه چندان پایین نیست. به طور متوسط هزینه تعویض باتری ها در خودروی هیبریدی چیزی در حدود ۳۰۰۰ دلار می باشد که این قیمت در نگاه اول شاید نسبتا بالا بنطر برسد. اما از آنجا که این باتری ها توانسته اند در مصرف سوخت صرفه جویی فراوانی را داشته باشند، پس این هزینه چندان بالا نخواهد بود. البته نحوه شارژ صحیح باتری نیز می تواند تا حدودی به عمر مفید باتری ها بیفزاید که آموزش آن در مطالب پیشین قرار داده شده است

شارژ خودروهای هیبریدی

در ابتدا باید به این نکته توجه نمود که خودروی شما باید از نوع Plug-in Hybrid باشد. این خودروها توانایی شارژ با برق منزل را دارا می باشند. یکی از انواع خودروهای پلاگین، خودروی تویوتا پریوس می باشد که در مباحث پیشین به معرفی کامل آن پرداخته ایم.


اما برای شارژ خودروهای هیبریدی پلاگین، ابزاری که نیاز دارید تنها یک دستگاه مبدل برق می باشد. این دستگاه در دو نوع همراه و ثابت ارائه شده است. نوع ثابت آن معمولا با برق ۲۴۰ ولت کار کرده و باید در حیاط یا گاراژ نصب گردد. اما نوع قابل حمل آن معمولا با برق ۱۲۰ ولت کار می کند و توانی معادل با ۸ تا ۱۲ آمپرساعت دارد.

نیازی نیست نگران چگونگی تهیه این شارژها باشید، اکثر کمپانی های خودروسازی که اقدام به تولید خودروی پلاگین هیبرید می نمایند، هر دو نوع شارژر را نیز با آن ارائه می دهند. کافیست شارژر را به برق خانگی متصل کرده و سپس کمی صبر و حوصله به خرج دهید تا خودروی هیبریدی شما شارژ گردد.

عمر شارژر ها چقدر می باشد؟

سوالی که شاید در ذهن شما ایجاد شده باشد، این است که شارژرهای باتری خودروهای هیبریدی، چند بار قابلیت شارژ کردن را دارند؟ به طور متوسط هر شارژر خودروی پلاگین هیبرید، توانایی شارژ به تعداد ۱۰۰۰۰ مرتبه را داراست. این یعنی اگر شما خودروی خود را روزی یک بار شارژ نمایید، حدودا ۳۰ سال طول خواهد کشید تا شارژر آن فرسوده و بلا استفاده گردد. پس نیازی نیست نگران خرابی و تعویض شارژرها باشید.

با هر بار شارژ چه مسافتی را می توان طی کرد؟

بطور متوسط تمامی خودروهای پلاگین هیبریدی با هر بار شارژ می توانند مسافتی بین ۳۰ تا ۶۰ کیلومتر را بدون نیاز به سوخت دیگر، طی کنند. البته با توجه به پیشرفت هر روزه تکنولوژی باید در سال های آتی شاهد این باشیم که قدرت نگهداری شارژ باتری های خودروهای هیبریدی افزایش یابد و به این مسافت افزوده گردد.


چقدر طول می کشد تا یک باتری شارژ شود؟

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است ذهن علاقه مندان به خودروهای هیبریدی را مشغول کرده باشد، مدت زمان شارژ خودروهای هیبریدی می باشد. برای پاسخ به این سوال باید گفت میزان طول کشیدن شارژ وابسته به نوع شارژر می باشد. همانطور که پیش تر بحث شد، یک شارژر ۲۴۰ ولتی ثابت توانایی شارژ باتری را با سرعت بیشتری داشته و تقریبا قادر است در مدت ۳ ساعت باتری را شارژ کامل کند. اما در استفاده از شارژر ۱۲۰ ولتی این میزان به مدت ۶ ساعت افزایش خواهد یافت.

برگرفته از سایت


                                                                                    

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.